Від якості моторного масла безпосередньо залежить термін експлуатації автомобіля, і виробники випускають величезну кількість різновидів ПММ (пально-мастильних матеріалів) для різних типів і марок двигунів.
Класифікація моторних масел починається з визначення, яким шляхом отримано базовий змащуючий компонент – основа. Розрізняють три типи: мінеральні, синтетичні і напівсинтетичні.
Мінеральні масла отримують шляхом переробки нафти для отримання продукту з необхідними характеристиками. Це один з перших способів отримання мінеральних мастильних матеріалів. При цьому, якою б досконалою не була перегонка нафти, в олії залишається невеликий відсоток домішок: сірчисті сполуки, активні вуглеводні, швидко окисляються компоненти. Проблема мінеральних масел полягає в більшої в'язкості і меншої стійкості до низьких температур, а перевага – у створенні більш товстої масляної плівки, необхідної для автомобілів, що мають великий пробіг.
Синтетичні масла виробляються методом промислового синтезу, при якому отримують високоякісний продукт, який не потребує додаткового очищення. Якщо порівнювати з мінеральними, вони набагато краще витримують низькі температури, володіють високим показником стабільності при перегріві, мають кращі миючі та антикорозійні властивості, не містить сторонніх домішок, що створюють лакові відкладення на двигуні. Синтетичні масла рекомендовані для нових автомобілів, і саме їх заливають на заводі-виробнику.
Напівсинтетичні масла – компромісний варіант, який використовується як заміна олив для двигунів з великим пробігом. По суті це суміш мінерального (до 2/3) і синтетичного (1/3) масел, що має поліпшені характеристики (особливо плинність на холоді). Добавка синтетичних компонентів дозволяє на порядок підвищити експлуатаційні характеристики при мінімальній різниці в ціні.